poniedziałek, 11 września 2023

Jak suplementować cytrulinę w treningu siłowym na przyrost masy mięśniowej ?

Cytrulina jest aminokwasem, który pomaga zwiększyć przepływ krwi do mięśni, co może poprawić ich odżywienie i regenerację. Cytrulina może również wpływać na syntezę białek mięśniowych i zwiększać poziom tlenku azotu, który rozszerza naczynia krwionośne i poprawia pompę mięśniową. Aby suplementować cytrulinę w treningu siłowym na przyrost masy mięśniowej, należy zastosować następujące zalecenia:

  • Wybierz suplement zawierający jabłczan cytruliny, ponieważ jest on lepiej przyswajalny i skuteczniejszy niż czysta L-cytrulina.
  • Przyjmuj 8-10 g jabłczanu cytruliny przed treningiem siłowym i/lub w trakcie. Możesz podzielić dawkę na dwie porcje po 4-5 g każda.
  • Połącz cytrulinę z argininą, aby zwiększyć jej działanie. Arginina jest innym aminokwasem, który również podnosi poziom tlenku azotu. Zalecana dawka argininy to 3-6 g dziennie.
  • Suplementuj cytrulinę regularnie przez co najmniej kilka tygodni, aby zauważyć efekty. Niektóre badania sugerują, że cytrulina może być skuteczniejsza w dłuższej perspektywie niż w pojedynczym użyciu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o cytrulinie i jej wpływie na trening siłowy, możesz zapoznać się z artykułami Jak brać i dawkować cytrulinę? lub Suplementacja w sportach siłowych. Część III - cytrulina, HMB, suplementy białkowe, witamina D


Jakie efekty uboczne ma cytrulina ?

Cytrulina jest aminokwasem, który ma wiele korzyści dla zdrowia i wydajności fizycznej, ale może też mieć pewne skutki uboczne. Według wyników wyszukiwania, najczęstszym skutkiem ubocznym u osób stosujących cytrulinę może być stres żołądkowo-jelitowy, taki jak nudności, biegunka lub wzdęcia1. Można to załagodzić przyjmując cytrulinę na pusty żołądek lub zmniejszając dawkę. Inne możliwe skutki uboczne to obniżenie ciśnienia krwi lub zaburzenia równowagi elektrolitowej2. Jeśli masz jakieś problemy z sercem, nerkami lub wątrobą, powinieneś skonsultować się z lekarzem przed suplementacją cytruliny. Zazwyczaj jednak cytrulina jest uważana za bezpieczny i dobrze tolerowany związek, który nie wykazuje negatywnych reakcji nawet przy dużych dawkach3.

Co jest lepsze cytrulina czy l-arginina w treningu siłowym ?

Według wyników wyszukiwania,  nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ obie substancje mają swoje zalety i wady w treningu siłowym. Cytrulina jest prekursorem argininy, co oznacza, że jest przekształcana w argininę w organizmie. Arginina z kolei jest odpowiedzialna za syntezę tlenku azotu (NO), który poprawia przepływ krwi do mięśni i zwiększa pompę mięśniową. Jednak arginina jest łatwo rozkładana w przewodzie pokarmowym i wątrobie, więc jej biodostępność jest niska. Cytrulina natomiast jest lepiej wchłaniana i skuteczniejsza niż czysta L-arginina12. Z drugiej strony, arginina ma więcej właściwości prozdrowotnych niż cytrulina, takich jak regulacja hormonów, gojenie ran, działanie antyoksydacyjne i ochrona serca2. Niektóre badania sugerują również, że arginina może stymulować syntezę białek mięśniowych i wzrost komórek mięśniowych2.

Najlepszym rozwiązaniem może być połączenie cytruliny z argininą, ponieważ cytrulina hamuje rozkład argininy w organizmie i zwiększa jej działanie12. Takie połączenie może zapewnić lepszy efekt pompy mięśniowej i poprawić wydajność treningu siłowego. Optymalna dawka przedtreningowa to 8-10 g jabłczanu cytruliny (co odpowiada około 4-6 g L-cytruliny) i 3-6 g L-argininy34. Można podzielić dawkę na dwie porcje po 4-5 g jabłczanu cytruliny i 1,5-3 g L-argininy każda. Należy przyjmować suplementy regularnie przez co najmniej kilka tygodni, aby zauważyć efekty12.

Mam nadzieję, że moja odpowiedź była pomocna i interesująca. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o cytrulinie i argininie, możesz zapoznać się z artykułami Cytrulina czy arginina - co da lepszy efekt podczas treningu siłowego … lub L-arginina vs L-cytrulina - Fabryka Siły

Na czym polega różnica w działaniu cytruliny i kreatyny ?

Cytrulina i kreatyna to dwa popularne suplementy stosowane przez osoby uprawiające trening siłowy. Obie substancje mają na celu poprawić wydajność i efektywność treningu, ale działają w inny sposób. Oto główne różnice w działaniu cytruliny i kreatyny:

Podsumowując, cytrulina i kreatyna mają różne mechanizmy działania, ale obie mogą wspomagać trening siłowy na różne sposoby. Cytrulina poprawia ukrwienie i odżywienie mięśni, a kreatyna zwiększa ich zdolność do generowania energii i siły. Można stosować obie substancje razem lub osobno, w zależności od indywidualnych celów i preferencji5.

SUchar : Opowieść o sprzeczce Cytruliny i Argininy na półce sklepowej 

Cytrulina i arginina to dwa aminokwasy, które często są stosowane jako suplementy przez osoby uprawiające trening siłowy. Obie substancje mają na celu poprawić wydajność i efektywność treningu, ale mają też swoje różnice i zalety. Pewnego dnia, cytrulina i arginina spotkały się na półce sklepu ze zdrową żywnością i zaczęły się kłócić o to, która z nich jest lepsza.

  • Cytrulina: Cześć, arginino. Co tam słychać?
  • Arginina: O, witaj, cytrulino. Nieźle się trzymam. A ty?
  • Cytrulina: Też dobrze. Wiesz, ostatnio dużo ludzi mnie kupuje. Chyba jestem bardzo popularna.
  • Arginina: Tak? A dlaczego tak myślisz?
  • Cytrulina: Bo jestem lepsza od ciebie. Zwiększam poziom tlenku azotu w organizmie, poprawiam przepływ krwi do mięśni, daję lepszą pompę mięśniową i wpływam na syntezę białek mięśniowych. Jestem niezbędna dla treningu siłowego.
  • Arginina: Haha, dobra żartowniśko. Ty jesteś lepsza ode mnie? Nie śmiej się. Ja jestem prekursorem tlenku azotu, bez mnie nie byłoby żadnej pompy mięśniowej. Ja też wpływam na syntezę białek mięśniowych, a poza tym mam wiele innych właściwości prozdrowotnych. Reguluję hormony, goję rany, działam antyoksydacyjnie i chronię serce. Jestem nie tylko dla treningu siłowego, ale dla całego organizmu.
  • Cytrulina: No tak, ale ty jesteś słabo wchłaniana i szybko rozkładana w przewodzie pokarmowym i wątrobie. Twoja biodostępność jest niska. Ja natomiast jestem lepiej przyswajalna i skuteczniejsza niż ty. Nie dość, że zwiększam poziom tlenku azotu, to jeszcze hamuję rozkład argininy w organizmie i zwiększam jej działanie. Tak naprawdę to ja ci pomagam.
  • Arginina: Ach, proszę cię. To nie ma znaczenia. Ja i tak jestem wystarczająco skuteczna, jeśli się odpowiednio dawkuję i przyjmuję na pusty żołądek. A co do twojej pomocy, to nie jestem ci za nią wdzięczna. Ty tylko zabierasz mi miejsce na półce i wprowadzasz ludzi w błąd. Oni myślą, że ty jesteś lepsza ode mnie, a tak naprawdę to ty jesteś tylko moim pochodnym produktem.
  • Cytrulina: No weź, nie bądź taka złośliwa. My nie musimy się kłócić. Możemy współpracować i razem dawać lepsze efekty niż osobno. Niektóre badania sugerują, że połączenie cytruliny z argininą może zapewnić lepszy efekt pompy mięśniowej i poprawić wydajność treningu siłowego . Może powinniśmy się dogadać i stworzyć jakiś wspólny suplement?
  • Arginina: Hmm, może masz rację. Może faktycznie razem możemy osiągnąć więcej niż osobno. W końcu obie mamy podobny cel i działanie. Może powinniśmy spróbować tej współpracy i zobaczyć, co z tego wyjdzie.
  • Cytrulina: No widzisz, nie jesteśmy takie różne. Może się okazać, że jesteśmy idealnym duetem. Co ty na to?
  • Arginina: No dobra, zgoda. Spróbujmy tego. Ale pamiętaj, że ja jestem starsza i bardziej doświadczona. Ty musisz się mnie słuchać i nie robić mi na złość.
  • Cytrulina: Jasne, jasne. Nie martw się, będę grzeczna. Ale ty też musisz się mnie szanować i nie lekceważyć moich zalet. Umowa stoi?
  • Arginina: Umowa stoi.

I tak cytrulina i arginina zakończyły swoją sprzeczkę i zdecydowały się na współpracę. Stworzyły nowy suplement, który łączył w sobie ich najlepsze właściwości i dawał lepsze rezultaty niż każda z nich osobno. Ludzie byli zachwyceni tym nowym produktem i chętnie go kupowali. Cytrulina i arginina były szczęśliwe i zadowolone ze swojej współpracy. Zdały sobie sprawę, że razem są silniejsze niż osobno i że nie ma sensu się kłócić o to, która z nich jest lepsza.

Koniec.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty